دانشمندان یک استراتژی احتمالی را برای مبارزه با چاقی کشف کردند

2 نوامبر 2021- دانشمندان دانشگاه UT Southwestern، روشی را برای تقلید ایمن از مزایای کاهش وزن یک ترکیب گیاهی شناسایی کردند که علیرغم عوارض جانبی مضر آن، ممکن است پاسخ‌های مهمی برای توسعه ی درمان‌های چاقی داشته باشد.

در سال‌های اخیر مطالعات نشان داده است که سلاسترول(Celastrol)که از عصاره ریشه گیاهی با گل سفید در چین به دست می‌آید، می‌تواند هم از چاقی در موش‌ها پیشگیری کرده و هم آن را معکوس کند. با این حال، از آنجایی که سلاسترول می‌تواند باعث واکنش‌هایی مانند فشار خون بالا و بی‌حالی و رخوت در موش‌ها شود، محققان به دنبال درک نحوه ی عملکرد این ترکیب و استفاده از این دانش برای توسعه درمان‌های کاهش وزن ایمن برای افراد هستند.

محققانUT Southwestern ، ممکن است بخشی از این معما را در این مطالعه ی جدید حل کرده باشند. آنها نشان دادند که سلاسترول باید به پروتئین خاصی در نوعی از نورونها وصل شده و آن را مسدود کند تا بر متابولیسم تأثیر گذارد. دانشمندان دریافتند که با حذف این پروتئین از نورون‌ها، می توانند سیگنال «تغذیه‌شده» به مغز موش را تقلید کنند و در نتیجه موش‌ها با وجود رژیم غذایی پرچرب، ۷درصد وزن بدن خود را در دو هفته از دست دادند.آنها بیماری‌هایی که در تحقیقات قبلی با تجویز سلاسترول در موش‌ها بروز کرده بود، با این روش مشاهده نکردند.

پرفسور Kevin W. Williams، نویسنده ی این مطالعه، و محقق مرکز تحقیقات هیپوتالاموس UT Southwestern، گفت: این درک جدید از نحوه عملکرد سلاسترول در سطح سلولی، فرصت های بیشتری را برای هدف قرار دادن مسیرهایی که می توانند متابولیسم ما را بدون تأثیر منفی بر سلامتی بهبود بخشند، باز می کند. ما هنوز تمام جمعیت‌های سلولی که بر کاهش وزن تأثیر می‌گذارند، را کشف نکرده‌ایم، اما هر یک از این یافته‌ها ما را به ایجاد درمان‌های مؤثر و ایمن برای چاقی نزدیک‌تر می‌کند.

این مطالعه که درJCI Insight منتشر شده است، آخرین تحقیق دکتر ویلیامز است که ممکن است روزی به بهبود متابولیسم گلوکز در بیماران مبتلا به بیماریهای ناشی از چاقی مانند دیابت، کمک کند.

تحقیقات جدید بر روی دسته ای از سلول های مغزی به نام نورون هایPOMC متمرکز شده است که با کاهش اشتها، کاهش سطح قند خون و سوزاندن انرژی بیشتر در هنگام فعال شدن مرتبط هستند. یک مطالعه در سال 2019 توسط دکتر ویلیامز نشان داد که یک جلسه ورزش می تواند فعالیتPOMC را تا دو روز افزایش دهد.

در جدیدترین تحقیقات، محققان در آزمایشگاه دکتر ویلیامز دریافتند که این نورون همچنین نقش مهمی در تأثیر سلاسترول بر کاهش وزن دارد. در موش هایی که این ترکیب را دریافت کردند، فعالیت پروتئینی به نام PERK ، در ناحیه ای از مغز که نورون های POMC در آنجا قرار دارند، کاهش یافت. آنها همچنین دریافتند که حذفPERK از این نورون‌ها می‌تواند بسیاری از اثرات کاهش وزن سلاسترول را تکرار کند و به نظر می‌رسد این کار را بدون ایجاد عوارض جانبی مضر که اغلب با مصرف این داروی ضد چاقی همراه است، انجام می‌دهد.

دکتر ویلیامز گفت: موش‌ها لاغرتر بودند و سطح فعالیت یکسانی داشتند؛ آنها بی‌حال، بیمار یا ناخوش به نظر نمی‌رسیدند. اما این نتایج فقط از طریق مشاهده بدست آمده است. مطالعات بیشتری برای ارزیابی تاثیرات احتمالی هدف قرار دادن این مسیر بر سیستم قلبی عروقی و سایر عملکردهای بدن موش مورد نیاز است.

سازمان غذا و دارو به مردم در مورد استفاده از سلاسترول هشدار می دهد، ماده ای که به عنوان درخت رعد و برق نیز شناخته می شود و در طب سنتی چینی استفاده می شود. اگرچه عصاره­ی این گیاه به عنوان مکمل فروخته می شود، مؤسسه ملی بهداشت (NIH) اظهارات احتیاطی را منتشر کرده است که می گوید دانشمندان هنوز اطلاعات کافی در مورد ایمنی و اثربخشی سلاسترول ندارند.

اما این ترکیب در حال حاضر بینش مهمی را در مورد اینکه چگونه استراتژی‌های ایمن‌تر برای کاهش وزن ممکن است در آزمایشگاه ایجاد شود، به دانشمندان داده است. به عنوان مثال، در این مطالعه ی جدید، حذف PERK از نورون هایPOMC ، تقریباً نیمی از اثر سلاسترول در کاهش مصرف غذا را شبیه سازی کرد.

دکتر ویلیامز، گفت: این نشان می‌دهد که علاوه بر  POMC، جمعیت‌های سلولی دیگری نیز برای تأثیرات سلاسترول بر متابولیسم وجود دارند. ما به نقشه برداری از نقش این سلول ها ادامه خواهیم داد تا زمانی که تصویر کامل تری از شبکه ی پیچیده ی این مسیرها بدست آوریم. شاید روزی این دانش به توسعه درمان های موثرتر در درمان چاقی و دیابت کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211102/UTSW-scientists-discover-a-possible-strategy-to-combat-obesity.aspx